Afazja – jak rozmawiać z chorym cierpiącym na afazję. Informacje praktyczne dla rodzin i bliskich pacjentów

/
Potrzebujesz ok. 7 min. aby przeczytać ten wpis

Co to jest afazja?

W następstwie uszkodzenia mózgu, na przykład po przebytym udarze lub urazie głowy, mogą pojawić się różnego rodzaju zaburzenia funkcji poznawczych. Typ i głębokość deficytów zależy od umiejscowienia i wielkości uszkodzenia. Lewa półkula mózgowa zwykle reguluje funkcje językowe, czyli mówienie, czytanie i pisanie. Po zachorowaniu mogą pojawić się zaburzenia tych procesów, rozpoznaje się wówczas afazję. U osób, które wcześniej normalnie mówiły, pojawiają się trudności z tworzeniem wypowiedzi, rozumieniem komunikatów słownych, z czytaniem i pisaniem. Objawy afazji mogą być łagodne i jedynie nieznacznie utrudniać codzienne funkcjonowanie, ale bywają również bardzo głębokie, znacznie zaburzając, czy wręcz uniemożliwiając nawet podstawowe porozumiewanie się z otoczeniem. We wczesnym okresie od zachorowania można spodziewać się poprawy, której stopień w dużej mierze zależy od specjalistycznej terapii neuropsychologicznej lub neurologopedycznej oraz ćwiczeń samodzielnie wykonywanych przez chorego lub z pomocą opiekunów.  O tym jak przebiega terapia afazji wspominamy poniżej.

Warto wiedzieć, że:

• objawy afazji nie wynikają z problemów dotyczących narządów artykulacyjnych w obrębie jamy ustnej, ani osłabienia słuchu czy siły głosu;

• deficyty pojawiają się jako skutek nieprawidłowego funkcjonowania mózgowych mechanizmów językowych zaangażowanych w rozumienie mowy, powtarzanie, nazywanie i spontaniczne, swobodne wypowiadanie się;

• trudności mogą polegać na przykład na problemach w znajdowaniu właściwych słów, błędnym stosowaniem reguł gramatycznych, niemożnością wykonania wzorców ruchowych koniecznych do właściwej i precyzyjnej artykulacji, kłopotach w zrozumieniu co mówią inni, itp.;

• nasilenie tych trudności może być zróżnicowane – np. u chorego z dużymi problemami w prawidłowym artykułowaniu słów rozumienie mowy może być zupełnie dobre;

• zaburzenia ujawniają się nie tylko w języku mówionym, ale również w pisaniu i czytaniu, więc nie jest mozliwe, żeby chory napisał to, czego nie jest w stanie wypowiedzieć;

• terapia powinna obejmować wszystkie zaburzone funkcje, a więc na przykład rozumienie komunikatu językowego, mówienie, czytanie i pisanie, dlatego konieczna jest rehabilitacja. Dlatego oddział rehabilitacji posiada w swojej ofercie specjalistyczne pobyty rehabilitacyjne w tym zakresie

• plan terapii sporządza specjalista – neuropsycholog lub neurologopeda, na podstawie szczegółowego badania i modyfikuje zgodnie z dynamiką poprawy, zawsze dostosowując do aktualnych możliwości i indywidualnych potrzeb chorego;

• nie wystarczy praca jedynie w czasie sesji terapeutycznych, ćwiczenia muszą być wykonywane również samodzielnie przez chorego lub, jeśli trudności są bardziej nasilone, z pomocą opiekunów – im więcej, tym lepiej

Przykładowe objawy afazji

• problemy ze znalezieniem właściwego słowa – w wypowiedziach pojawiają się przerwy, wahanie, omówienia (np. „ …to jest…, no to…, tym się kroi”), albo gesty mające zastąpić brakujące słowa, których nie udało się powiedzieć;

• wypowiadanie niewłaściwych słów:

• mogą to być słowa o podobnym znaczeniu, czy z tej samej kategorii, ale nie do końca te, o które chodziło (np. łyżka zamiast widelec);

• niekiedy są to istniejące słowa, ale zupełnie niewłaściwe, bez związku znaczeniowego;

• czasem zamiast właściwego słowa pojawia się inne o podobnym brzmieniu (np. taczka zamiast kaczka);

• wypowiadanie nieistniejących słów – niekiedy składają się one jakby ze sklejonych fragmentów kilku słów, czasem prawidłowa jest jakaś część, do której dołączył się dziwaczny fragment, w przypadku najgłębszych trudności w ogóle nie można rozpoznać o co chodziło, a mowa brzmi jak w jakimś obcym języku;

• nieprawidłowa artykulacja słów – najłagodniejsze trudności polegają na mniej precyzyjnej wymowie, pomijaniu głosek, albo dodawaniu niepotrzebnych, natomiast przy głębokich zaburzeniach chory nie jest w stanie mówić nawet bardzo łatwych słów (ponieważ nie może wykonać sekwencji ruchów aparatu artykulacyjnego koniecznych do wypowiedzenia słowa);

• trudności ze zrozumieniem komunikatu językowego – zaburzenia mogą wynikać między innymi z niepełnego rozumienia konstrukcji logiczno-gramatycznych, jak również zaburzeń interpretacji znaczenia poszczególnych słów lub złożonych treści;

• objawy afazji ujawniają się w różnym nasileniu we wszystkich aspektach języka, a więc mówieniu, rozumieniu wypowiedzi, czytaniu i pisaniu (aleksja, agrafia).

Jak postępować z chorym z afazją?

• należy mówić normalnie, to znaczy nie głośniej niż zwykle, zwyczajnym tonem – nawet jeśli chory ma duże trudności w zrozumieniu komunikatu, to nie znaczy, że słabo słyszy;

• trzeba szanować godność chorego – nie traktować protekcjonalnie, z pobłażliwością;

• ważne, żeby materiał do ćwiczeń językowych nie był infantylny – chory może poczuć się dotknięty, jeśli otrzyma książeczki dla dzieci;

• zmęczenie, hałas, czy rozmowa prowadzona przez wiele osób na raz, dodatkowo utrudnia rozumienie;

• mówiąc trzeba budować zwięzłe zdania, dobierając często używane słowa;

• komunikat powinien być wzbogacony kontekstem sytuacyjnym (np. gestem wskazującym wodę, jeśli pytamy, czy chce się napić);

• warto zachęcać chorego do komunikowania się z otoczeniem, nie okazywać zniecierpliwienia, jeśli przekazuje informacje długo, albo w sposób niejasny;

• należy wspierać chorego i pomagać wykonywać ćwiczenia językowe, uzupełniające terapię prowadzoną przez specjalistę – intensywny i systematyczny trening zwiększa szanse na satysfakcjonującą poprawę.

Przykład pakietu leczenia Pacjentów z afazją można sprawdzić na https://ckr.pl/oddzial-rehabilitacji-neurologicznej-turnusy-dla-pacjentow-z-afazja-lub-innymi-zaburzeniami-poznawczymi/.

 

Ćwiczenia dla chorych na afrazję

Proszę wpisać brakujące wyrazy

cwany, sprytny, czyli jest chytry jak _ _ _
cieszy się dobrym zdrowiem, czyli jest zdrów jak _ _ _ _
nigdy nie opuści, czyli jest wierny jak _ _ _ _
nie całkiem serio, czyli z przymrużeniem _ _ _
dzieci są podobne do rodziców, czyli jaki ojciec, taki _ _

_
już niepotrzebny, czyli odstawiony na boczny _ _ _
czmychnął, uciekł, czyli wziął nogi za _ _ _
ma mnóstwo otworów, czyli jest dziurawy jak
szwajcarski _ _ _
nie ma z kim porozmawiać, czyli nie ma do kogo
otworzyć _ _ _
zarozumiały, wyniosły, czyli jest dumny jak _ _ _
udaje dobre samopoczucie, czyli robi dobrą minę do złej
_ _ _
rozbiło się na małe kawałeczki, czyli w drobny _ _ _
identyczni, czyli podobni jak dwie krople _ _ _ _

narobił kłopotów, czyli nawarzył _ _ _ _
całkowicie zbędne, czyli piąte koło u _ _ _ _
gospodyni, czyli domowa _ _ _ _
narzucać swoją wolę, czyli wodzić za _ _ _
udaje, że się nie słyszał, czyli puścił mimo _ _ _ _
atrakcyjny a zabroniony, czyli zakazany _ _ _ _

 

Maria Skłodowska – Curie

Maria Skłodowska – Curie urodziła się 7 listopada w Warszawie. Była
wybitną uczoną, studiowała, a potem rozwijała swoją karierę naukową
na paryskiej Sorbonie. Dwukrotnie otrzymała Nagrodę Nobla – w 1903
z fizyki za badania nad promieniotwórczością, a w 1911 z chemii.
Odkryła dwa nowe pierwiastki – raz oraz polon, który nazwała tak na
cześć swojej nieobecnej wówczas na mapach Europy ojczyzny.

 

 

 

Opracowanie: mgr Agnieszka Ewa Paprot, specjalizacja: Neuropsychologia.
Absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych z zakresu neuropsychologii klinicznej na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, z wieloletnim doświadczeniem w zakresie diagnozy i rehabilitacji nueropsychologicznej. Autorka specjalistycznych publikacji, współautorka programów komputerowych do terapii afazji (AfaSystem), wykładowca akademicki.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak prawidłowo nakryć do stołu? Poradnik krok po kroku
Jak prawidłowo nakryć do stołu? Poradnik krok po kroku
Odpowiednie nakrycie stołu to nie tylko czynność, która ma uprzyjemnić spożywanie posiłków. Ma ono również ogromny wpływ na to, jak […]
Łóżko – centralny punkt sypialni
Łóżko – centralny punkt sypialni
Estetyczna sypialnia to niezbędny warunek komfortowego samopoczucia we własnym mieszkaniu. Najważniejszym meblem jest w niej oczywiście łóżko, od którego zależy […]
W jakich branżach sprawdzą się przyczepki samochodowe?
W jakich branżach sprawdzą się przyczepki samochodowe?
Kiedy zachodzi potrzeba używania takiego pojazdu jak przyczepka samochodowa? Okazuje się, że tego rodzaju pomoc przy przewożeniu towarów bądź narzędzi […]