Kontynuując poprzedni poradnik na temat możliwości serwisowania silnika samochodowego, oraz zakresu w jakim należy to czynić, powiemy też kilka słów o silnikach motocykli. Co prawda sezon motocyklowy powoli zbliża się ku końcowi, ale to wcale nie oznacza, że prace przy jednośladach zostaną przerwane. Wręcz przeciwnie, gdy będzie już zbyt zimno by jeździć, wielu właścicieli motocykli zacznie zimowy serwis, by przygotować swoje pojazdy na następny rok.
Przede wszystkim jednostki napędowe motocykli są o wiele mniejsze. Mają niższe pojemności, ale wcale nie ustępują mocą silnikom pojazdów osobowych, często z resztą je przewyższając. Nie wykorzystuje się tam jednak turbosprężarek ani kompresorów, to co pozwala na wyciągnięcie tak dużej mocy z małej pojemności, to bardzo wysokie obroty maksymalne. Wobec tego na przykład łańcuchy rozrządu muszą posiadać wzmocnioną wytrzymałość, by nie ulec rozerwaniu. Dlatego też nieco utrudniona jest procedura ich serwisowania, trzeba używać specjalnych narzędzi do motocykli, których nie posiadają na ogół tradycyjne warsztaty.
W silnikach do motocykli, podobnie jak w samochodowych, stosuje się smarowanie za pomocą oleju podawanego pod ciśnieniem na magistralę. Wobec tego motocyklowe jednostki napędowe również posiada miskę olejową, filtr i wymagają okresowych wymian oleju. Narzędzia do serwisowania silnika pod tym kątem są akurat podobne do tych, jakie stosuje się w autach, jednak jest to raczej wyjątek od reguły. Dlatego posiadają zarówno motocykl jak i samochód, chcąc serwisować ich silniki samodzielnie, będziemy musieli nieco rozszerzyć nasz domowy warsztat.