Wtryskiwacz to urządzenie, które wtryskuje paliwo do komory spalania silnika. Ilość i czas wtrysku paliwa są kontrolowane przez prosty zawór elektro-hydrauliczny.
Wtryskiwacze są stosowane w silnikach Diesla, silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny i silnikach turbin gazowych. W typowym zastosowaniu silnika Diesla każdy cylinder ma swój własny wtryskiwacz, podczas gdy wielocylindrowy silnik benzynowy wymaga jednego wtryskiwacza na bank cylindrów. Turbiny gazowe wykorzystują kilka wtryskiwaczy na wał.
Paliwo jest dostarczane przez elektronicznie sterowaną wysokociśnieniową pompę paliwową do wspólnej szyny lub kolektora rozdzielczego, z którego wszystkie przewody paliwowe łączą się z poszczególnymi zaworami elektromagnetycznymi. Każdy zawór jest obsługiwany przez elektroniczny sygnał sterowany czasowo z elektronicznej jednostki sterującej (ECU). ECU określa, które cylindry otrzymują paliwo w danym czasie na podstawie takich czynników jak pozycja przepustnicy, przepływ powietrza do każdego cylindra, temperatura spalin itp. Czasy wtrysku są krótkie w porównaniu z silnikami z zapłonem iskrowym, ponieważ paliwo musi być zmieszane z powietrzem zanim nastąpi zapłon, co powoduje niepełne spalanie przy niskich obciążeniach w przypadku silników z zapłonem iskrowym, ale nie w przypadku silników wysokoprężnych.
Wyciąganie wtryskiwaczy jest doskonałym sposobem, aby sprawdzić stan swoich wtryskiwaczy. Może być również stosowany jako narzędzie do rozwiązywania problemów poprzez sprawdzenie powietrza w układzie paliwowym lub innych problemów, które mogą być przyczyną silnika nie działa poprawnie.