Klimatyzacja samochodowa stała się standardowym wyposażeniem aut osobowych w ostatnich latach. Nie jest to niczym nadzwyczajnym, biorąc pod uwagę powolne ocieplanie klimatu i coraz bardziej gorące lata w Polsce. By instalacja zawsze działała poprawnie i nie psuła się, powinna być regularnie serwisowana oraz utrzymywana w najlepszej możliwej kondycji. Dlatego też należy co jakiś czas wymieniać pewne jej elementy, które ulegają naturalnemu zużyciu w czasie eksploatacji. Sprawdzamy jakie to podzespoły.
Instalacja klimatyzacji nigdy nie jest idealnie szczelna, natomiast dostawanie się wilgoci do jej wnętrza byłoby skrajnie złą sytuacją. Po jakimś czasie spowodowałoby to zatarcie się sprężarki lub nawet urwanie korbowodów i jej całkowite zablokowanie mechaniczne. Dlatego układ posiada specjalny pochłaniacz wilgoci, zwany także osuszaczem. Powinien być wymieniany raz na kilka lat, oraz obowiązkowo po każdym rozszczelnieniu się instalacji. Na stronie https://climapartner.pl/ można zakupić różne ich rodzaje.
Napełnianie układu oraz uzupełnianie czynnika odbywa się poprzez specjalne zaworki, których konstrukcja bardzo przypomina wentyle używane w kołach. Po latach uszczelnienia tych zaworków mogą jednak ulec degradacji i powodować wyciekanie chłodziwa. Na stronie ssącej może dodatkowo dochodzić do zasysania wilgoci do wnętrza układu. Dlatego zaworki te należy wymieniać przynajmniej raz na kilka lat. Dobre serwisy posiadają specjalne uchwyty, które pozwalają przeprowadzić wymianę bez opróżniania układu z czynnika.