Wielu ludzi marzy o założeniu własnego biznesu. W rzeczywistości jednak założenie firmy to ciężka praca. Wymaga poświęcenia i zaangażowania. I często bywa kosztowne. Rozpoczęcie działalności gospodarczej może być zniechęcającym zadaniem, ale nie musi. Oto kilka wskazówek, jak zacząć i pozostać na dobrej drodze:
Zanim zaczniesz, zastanów się, dlaczego chcesz założyć firmę i co masz nadzieję osiągnąć. Czy będziesz oferować produkty lub usługi, które nie są jeszcze dostępne w Twojej okolicy? Czy masz unikalną umiejętność, którą mógłbyś zaoferować innym, np. przekształcanie spółek? Czy chcesz pracować dla siebie, czy chcesz mieć biznes, który pozwoli Ci współpracować z innymi?
Możesz potrzebować pełnego etatu na początku, dopóki twój biznes nie zostanie stworzony, a następnie godzin niepełnych, gdy klienci będą przychodzić konsekwentnie. Jeśli po raz pierwszy prowadzisz firmę i nie wiesz, jak długo potrwa, zanim biznes zacznie przynosić zyski (lub stanie się rentowny), najlepiej nie rzucaj od razu pracy. Zamiast tego zaplanuj pracę na pół etatu na początku podczas budowania kapitału i wkładania jak największej ilości godzin w nocy i w weekendy, aż dochód z biznesu uzasadni całkowite zwolnienie z pracy.
Biznesplan jest dokumentem, który nakreśla Twoje cele, strategie i zasoby do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Pomaga on określić, czy jest to właściwe przedsięwzięcie dla Ciebie. Biznesplan to mapa drogowa do sukcesu, ale jest to również narzędzie, które można wykorzystać do uzyskania finansowania od kredytodawców. Jeśli planujesz skorzystać z kredytu komercyjnego lub finansowania w formie leasingu, kredytodawcy zazwyczaj wymagają przedstawienia biznesplanu jako części procesu aplikacji.