Urządzenie, które umożliwia przetwarzanie energii elektrycznej w mechaniczną, nazywane jest silnikiem elektrycznym. Jego początki sięgają XIX wieku, kiedy to brytyjski fizyk Michael Faraday po raz pierwszy zaprezentował światu swój wynalazek. Obecnie wyróżnia się wiele typów silników, stosowanych w zależności od potrzeb.
Biorąc pod uwagę zasadę działania, silniki elektryczne można podzielić na trzy grupy. Do pierwszej zaliczyć należy urządzenia prądu przemiennego, asynchroniczne, nazywane również indukcyjnymi. Taki sprzęt cieszy się największą popularnością. Alternatywą dla tego rodzaju konstrukcji są silniki elektryczne prądu przemiennego synchroniczne z trwałymi magnesami. Chociaż tego rodzaju urządzenia są coraz powszechniej stosowane, mają jedną istotną wadę, którą jest stosunkowo wysoka cena. Trzecią grupę stanowią silniki prądu stałego, nazywane również szczotkowymi.
Analizując typy silników elektrycznych, należy wziąć pod uwagę również ich przeznaczenie. W tego rodzaju klasyfikacji wyróżnia się silniki ogólnego przeznaczenia, przeciwwybuchowe, wielobiegowe, z hamulcem oraz z obcym chłodzeniem. Poszczególne urządzenia mogą między sobą różnić się także prędkością obrotową. Parametr ten uzależniony jest od częstotliwości napięcia oraz liczby par biegunów. Charakterystyczną cechą silnika elektrycznego wolnoobrotowego jest większa liczba biegunów oraz gabarytów w porównaniu do konstrukcji o wyższych obrotach i tej samej mocy.