Zabawki muszą być w pełni przystosowane nie tylko do indywidualnych potrzeb dziecka, ale także do etapu rozwoju intelektualnego i i motorycznego. Nie należy więc zwracać uwagi tylko na ich zewnętrzną atrakcyjność, tym bardziej nie powinniśmy kierować się wyłącznie modą. Wybór produktów dla dzieci nie powinien być też pozostawiony im samym, muszą uczestniczyć w nim rodzice kierujący się troską o rozwój dzieci. Nie spełniajmy więc wszystkich zachcianek naszych podopiecznych, nie pozwalajmy też na nieprzystosowane do ich etapu rozwojowego prezenty.
Szczególną uwagę powinniśmy zwracać na kwestie bezpieczeństwa, silnie związane z dopasowaniem produktu do wieku odbiorcy. Wymagane przez prawo oznaczenie wieku nie wskazuje, czy dziecko może się daną zabawką bawić samodzielnie. W wielu przypadkach nadal konieczna będzie kontrola rodzicielska. Nie mówi też, czy zabawka jest dobrej jakości – wskazuje tylko na poziom bezpieczeństwa właściwy dla danej grupy wiekowej.
Szczególnie szybko rozwój psychiczny i fizyczny przebiega w okresie niemowlęcym. Z tego względu dobór zabawek dla dzieci należy tu rozpatrywać osobno. W pierwszym miesiącu życia nie będą one jeszcze potrzebne, w okresie tym noworodek nie zwraca jeszcze na nie uwagi. Ruchome, kolorowe przedmioty zaczynają zwracać uwagę niemowlaków dopiero od drugiego miesiąca życia. Niemowlę nie bawi się wtedy jeszcze czynnie, a jedynie śledzi wzrokiem poruszający się przedmiot. Przed trzecim miesiącem życia najlepiej sprawdzą się więc przedmioty ruchome, duże, złożone z wielu elementów, wielokolorowe, a także wydające głośne, ale nieprzerażające dźwięki.
Między trzecim a szóstym miesiącem kształtują się zdolności ruchowe, szybko rozwija się wzrok – sprawdzają się więc przedmioty kolorowe, które łatwo przesuwać i chwytać. Między szóstym a dziewiątym miesiącem życia rozwija się ruch manipulacyjny – wybieramy więc przedmioty łatwe w manipulacji, takie jak duże, miękkie klocki. Ostatnie trzy miesiące niemowlęctwa to raczkowanie, próby wstawania i chodzenia. Wybieramy więc zwłaszcza przedmioty stymulujące ruch.
Fascynacja światem zewnętrznym, społecznym, pojawia się już w trzecim roku życia. Już u trzylatków obserwujemy np. zainteresowanie zawodami. Zabawki edukacyjne warto więc wprowadzać wcześnie. Już wtedy najmłodsi wykazują zainteresowanie grami edukacyjnymi, konstrukcjami i puzzlami tematycznymi. Nauka czytania i pisania przebiega dziś szybko – warto więc wcześnie wprowadzać gry i zabawy uczące czytania i języków obcych, także na tabletach (z prostymi tabletami radzą sobie już pięciolatki).
Zabawa o charakterze edukacyjnym to także modelowanie rzeczywistości dorosłych. Najmłodsi rozwijają swoje umiejętności społeczne bawiąc się w dom, szpital i szkołę, naśladują też świat nauki i techniki. Rozwój psychospołeczny przebiega spontanicznie, nie musimy ograniczać tego rodzaju zabaw poprzez odgórny dobór akcesoriów: zwracajmy raczej uwagę na potrzeby wyrażane przez naszych podopiecznych, starając się je realizować. Wyjątek od tej reguły wychowawczej stanowią produkty złożone i kosztowne. Niekiedy nasi podopieczni pragną ich nie zdając sobie sprawy, że zrozumienie ich działania i prawidłowa obsługa przekracza ich zdolności poznawcze. Do przedmiotów takich należą np. pojazdy elektryczne dla dzieci, kolejki elektryczne, a w ostatnich latach także roboty i drony.
Rozwój fizyczny najmłodszych jest nie mniej ważny, niż intelektualny. Dzieci od 5 roku życia mogą już korzystać z urządzeń sportowych (w przypadku młodszych z nich wciąż konieczna będzie jednak kontrola rodziców). Czas, w którym rozpoczynają naukę jazdy na rowerach, wrotkach i hulajnogach jest zróżnicowany, nie martwmy się więc, jeśli nasi podopieczni uczą się jeździć na rowerze po 8. roku życia. Sprzęty dopasowane do różnych przedziałów wiekowych można znaleźć na https://www.ekstrazabawki.pl/. Rowerki biegowe i hulajnogi trójkołowe wprowadzić można już około 2. roku życia. Konieczne będą jednak także kaski i ochraniacze. Piłki, skakanki i gry zręcznościowe wybieramy, korzystając z podanego przez producenta oznaczenia wieku.