Motoreduktory to rodzaj silnika elektrycznego, który służy do przekształcania ruchu obrotowego w ruch liniowy. Mają one przymocowane przekładnie, które zmniejszają prędkość, z jaką się obracają, dzięki czemu są mocniejsze od zwykłych silników.
Dwa najczęstsze typy motoreduktorów to walcowe i ślimakowe. Motoreduktory walcowe mają cylindryczną obudowę wokół silnika, natomiast motoreduktory ślimakowe posiadają długi wał z przymocowanymi do niego kołami zębatymi.
Motoreduktory walcowe, takie jak https://sempolska.com.pl/motoreduktory-walcowe-keb-3-2/motoreduktory-walcowe-keb-3-2-3/, są kompaktowe i mają tylko jedną ruchomą część: wał, który obraca się wewnątrz cylindrycznej obudowy. Obudowa ta posiada na swojej zewnętrznej powierzchni zęby, które współpracują z kołem zębatym przymocowanym do wału wyjściowego silnika. Gdy wał obraca się wewnątrz obudowy, porusza się wzdłuż swojej osi w linii prostej, przenosząc ruch z jednej strony obudowy na drugą.
Motoreduktory ślimakowe są podobne do motoreduktorów walcowych, ponieważ również posiadają tylko jedną ruchomą część: wał, który obraca się wewnątrz cylindrycznej obudowy. Jednak zamiast zębów na całej zewnętrznej powierzchni, jak w przypadku silnika cylindrycznego, silnik ślimakowy posiada zęby tylko na końcu, po przeciwnej stronie, gdzie łączy się z wałem wyjściowym lub korbowym. Gdy wał obraca się wewnątrz obudowy, porusza się wzdłuż swojej osi w sposób spiralny (innymi słowy, kręci się wokół), jednocześnie obracając się wokół wyimaginowanej osi.