Jakie układy zawieszenia wyróżnia się w samochodach osobowych?

Zawieszenie łączy koła pojazdu z podwoziem. Dzięki niemu nie odczuwamy tak bardzo nierówności drogi, auto prowadzi się pewnie, a każde z czterech kół w każdej sytuacji trzyma się asfaltu. Zawieszenie przednie musi, oprócz zapewnienia powyższych cech, umożliwić także skręcanie. Można więc powiedzieć, że jest to całkiem skomplikowany system. W dzisiejszym poradniku sprawdzamy jakie układy zawieszenia są dostępne w pojazdach osobowych. Dowiemy się również które z nich są wygodniejsze, które stabilniejsze, a które tańsze w utrzymaniu.

Rozwiązania tradycyjne

Zacznijmy od rozwiązań najbardziej powszechnych. Typowe, najprostsze zawieszenie samochodowe, składa się ze sprężyn, amortyzatorów oraz wahaczy. Nie daje ono specjalnego komfortu jazdy, dużej pewności prowadzenia, ani wygody. Jednak jest tanie i praktyczne, dlatego praktycznie każdy tani pojazd posiada właśnie takie rozwiązanie. Nieco droższe auta wyposażono w zawieszenie wielowahaczowe, czasami nawet całkowicie eliminując w ten sposób konieczność wykorzystywania sprężyn. Daje ono większą wygodę i stabilność, jednak kosztem czynności serwisowych. Ostatni krzyk mody to pneumatyczne zawieszenie Citroen C4 był jednym z pierwszych pojazdów z ww. systemem, który był dostępny dla niemal każdego.

Pneumatyka – ideał?

Zawieszeniu na sprężone powietrze trzeba poświęcić kilka odrębnych zdań. Jest to bowiem układ, który na bieżąco dostosowuje się do drogi, po której jedziemy. Mamy więc spory komfort na dziurach, miękkość prowadzenia, a jednocześnie auto w zakrętach i na łukach usztywnia się i nie przechyla się mocno, ani nie zachowuje nerwowo. Pewnym problemem dla przeciętnego kierowcy mogą być jednak ceny części zamiennych. W zależności od przedstawiciela, można znaleźć je po bardziej przystępnych cenach. Przykładowe możemy obejrzeć poniżej: https://thomasmarkt.com/293-bmw-x5-e70-zawieszenie-pneumatyczne. Jeśli jednak stać nas na auto klasy premium, które będzie wyposażone w pneumatykę zawieszenia, to i koszty serwisowania nie powinny być dla nas kwestią zaporową.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

16 − 6 =